sábado, 7 de abril de 2012

Documentació d'una bona pràctica: Treballem en petits grups


  
  LES BONES practiques: Treballem en petits grups
El treball en petits grups, apareix com alternativa al tipus d’escola tradicional on el professor dirigia a un únic grup d’infants sense tenir en compte les seves habilitats, ritmes...en conseqüència va sorgir la idea de donar una atenció més individualitzada que dones la possibilitat de adaptar-se a les necessitats dels infants.


Com ens diu Marisa del Carmen Martín al llibre Aula de innovación educativa. Revista aula de innovación educativa 9. El fet d’organitzar als infants en petits grups, ja dona la possibilitat que ells mateixos es sentin més escoltat i prestin una major atenció a allò que es treballa o s’està fent .
A mida que els infants creixen, tenen la necessitat de sentir-se escoltat i també de relacionar-se amb els demés, treballar en petits grups, afavoreix aquest tipus de comunicació i sobretot la implicació d’aquests.


En el meu cas, la bona pràctica elegida estava relacionada amb els petits grups de treball en determinades activitats que es realitzen a l’aula, però també cal destacar, que l’aula esta distribuïda en petits racons que possibiliten la relació dels infants en petits grups i va rotant durant el matí segons les seves preferències, d’aquesta manera la mestra afavoreix la comunicació entre tots els infants i sobretot la seva autonomia per fer-ho.
A continuació, us documentaré a partir de fotografies de l’aula com s’organitzen aquesta grups de treball, en quin espais i també us mostraré imatges de l’efecte contrari, treballar en gran grup per que observeu la diferència.

Aquest és el moment d’experimentació, com podeu comprovar, encara que no surtin tots els infants a la fotografia, hi ha el grup sencer d’infants, per tant la taula esta plena d’objectes per manipular que impossibilita gaudir d’un espai. En petit grup aquest problema no existiria.



Joc heurístic, els infants s’organitzen en petits grups i disposen d’un ampli espai per poder interaccionar amb el material.

Caixa de buff, activitat que s’alterna amb joc heurístic, la mitat dels infants fan aquesta activitat i la resta joc heurístic. Es disposa d’una taula, per donar comunitat als infants.

Experimentació, com es pot observar, és el grup sencer i novament l’espai és un problema. A més l’atenció de la mestra no pot ser tant individualitzada com ho és a les activitats en petit grups.

El fet d’estructurar l’aula en racons afavoreix que els infants puguin estar concentrats en l’activitat que realitza, bé individualment o en petits grups. És el cas, d’aquest fillet el qual va estar concentrat durant una estona considerable per realitzar la seva construcció.
 
En quant a la relació entre aquest tipus de metodologia i la informació que es presenta al PEC no hi ha cap referència a n’aquesta, però si que té com a objectiu la planificació d’activitat que fomentin la cohesió del grup i la cooperació i col·laboració d’aquests en les activitats que es realitzen a l’aula i també al centre amb altres alumnes.

6 comentarios:

  1. Hola Estefi! Primer de tot, dir-te que m’agrada la teva bona pràctica ja que no és tracta d’una activitat en concret, sinó que fa referència a una manera d’organitzar-se.

    A l’escola hi ha d’haver moments en gran grup, en petit grup i a nivell individual perquè els infants vegin diferents maneres de fer. I no hi ha dubte que el petit grup aporta molts aspectes positius:

    - Atenció individualitzada als infants
    - Donar resposta a les necessitats de cadascun dels infants
    - Cap infant passa desapercebut

    M’agrada també la frase que has escollit del llibre Aula de Innovación Educativa:
    “ El fet d’organitzar als infants en petits grups, ja dóna la possibilitat que ells mateixos es sentin més escoltats i presentin una major atenció a allò que es treballa o s’està fent. “

    Crec que a nosaltres mateixes ens passa a l’hora de treballar, quan ho fem amb petit grup ens sentim més escoltades i ens podem concentrar millor. Per tant, cal tenir-ho present a l’aula.

    I dit tot això, només tenc una pregunta: Què és la Caixa de Buff?
    No ho havia sentit mai! Jejeje!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Esther!! mira la caixa de buff és una activitat que fem una cop per setmana on treballem amb els infants el fet de bufar, d'aquí el nom de caixa de buff.
      Tenim diferents materials, els quals al bufar fan diversitat de moviments, per exemple tenim papers de confeti,bolles de porexpan, "pitus" de diferents formes que quan bufas fan renou,també encenem espelmes perque bufin i observin que passa.

      Es una activitat molt divertida a ells els hi encanta i a més és molt graciós observar com bufan, alguns bufan cap al costat, altres cap a dalt, altres tenen molta força al bufar.

      El pròxim dia a classe et mostraré fotos!!

      Eliminar
  2. Hello!
    Des del meu punt de vista és molt interessant treballar en petit grup, ja que aprenen a relacionar-se a més facilitat, imiten i aprenen dels altres i del que fan els altres, l'atenció és més individual, el fillet no es sent tot sol... Però també pens que el treball en gran grup és important i que hem de trobar aquells espais i aquelles activitats on poguem conèixer-nos i relacionar-nos tots alhora i en què el fillet no passi per desapercebut. Crec que una bona manera de treballar en gran grup és el bon dia del matí, la conversa del que es farà, la psicomotricitat, el joc lliure del pati... fins hi tot amb una dansa!
    És clar que tot depèn de les necessitats del grup, del tarannà del docent, dels suports que tengui...
    L'advantatge és que tenim diferents tipus d'organització d'agrupaments que ens permetin aprendre de totes maneres i donar visibilitat a cada fillet!!!

    ResponderEliminar
  3. Buenos días Estefi

    Es una buena práctica el hecho de poder trabajar en grupos pequeños durante las actividades. ¡Ojala siempre se pudiera trabajar así!

    Creo que este tipo de organización por parte del docente es favorable, ya que:
    - Proporcionas una atención más individualizada a los niños en relación a sus necesidades, intereses, etc.
    - Puedes estar más atento a las posibilidades que surgen de determinadas actividades; experimentación, plástica, juego heurístico…
    - Das la posibilidad, a través del ambiente, de un clima más acogedor, que favorece a la concentración en dicha actividad.

    Durante el día a día en el aula de infantil, ya existen momentos en los cuáles se trabaja en gran grupo, como por ejemplo el ritual de entrada, buenos días, en el cuál todos los niños están sentados alrededor de la profesora y se mantiene una conversación y se explica lo que se va a hacer durante el día.

    Este tipo de organización va a depender mucho, también, de la disponibilidad de soportes que puedas tener, ya que esta práctica requiere, como mínimo, a dos adultos por aula, para que un adulto se quede con una parte del grupo y el otro con la otra mitad. Muchas escuelas no tienen este privilegio y, por tanto, no se puede llevar a cabo y tienen que hacer todas las actividades en gran grupo.

    He tenido la oportunidad de poder llevar a cabo este tipo de organización y he podido comprobar los resultados que conlleva esta manera de organizarse a la hora de realizar las actividades. Puedes observar que los niños/as están más a gusto y aprovechan más las actividades.

    ¡Nos vemos esta tarde!

    ResponderEliminar
  4. Hola Estefi!

    M'ha semblat molt interessant la teva pràctica del treball en petit grup,ja com molt bé has dit, els infants tenen una atenció més individualitzada per part del educador/a.

    LLàstima que avui en dia i més ara en temps de crisis, aquestes activitats en petit grup moltes vegades queden en un segon pla ja que per falta de recursos humans no es poden fer.
    Encara que a l'escola on he fet feina; realitzen aquest tipus d'activitat quan fan llenguatge, joc heurístic.., i la veritat que funciona molt bé.

    Amb aquest tipus d'activitats en petit grup veiem altres capacitats dels infants que tal vegada no demostren quan estan en el gran grup.
    Gràcies per compartir aquesta experiència, ens veiem aviat.

    ResponderEliminar
  5. Treballar en petit grup és sempre interessant i necessari. Hi ha determinades activitats que demanen un nombre reduït d'infants i un espai alternatiu a l'aula. Ara bé, amb la idea que qualsevol activitat sempre és millor si es fa en petit grup, no hi estic del tot d'acord. Crec que hi ha propostes educatives que no necessàriament s'han de dur a terme amb un grup petit... No és necessari. Quan treballem tots junts es treballa la necessitat de l'organització, de saber esperar, de tenir en compte que no sempre podem se atesos per l'educadora, que som molts, que hem de respectar el temps, l'espai... Teballar en petit grup és necessari, però és un privilegi que a vegades no podem posar en pràctica per raons de recursos humans.

    Crec que l'ideal és trobar l'equilibir entre activitats fetes en gran grup i activitats amb petit grup.

    Enhorabona pel blog, Estefi!

    ResponderEliminar